środa, 16 maja 2012

Historia Polskiego chleba w Szkocji

Pieczenie chleba a potem bagietek i bułeczek powstało z czystej potrzeby świeżego pieczywa bez ulepszaczy i dodatków. Pieczywa takie jakie pamietam z polskich piekarni...piękne duże bochenki chleba na zakwasie, chleby pszenne i razowe, chleby z dynią z marchewką ze słonecznikiem...

Nigdy nie sądziłam, że uda mi sie taki zakwasowy chleb z mąki żytniej upiec w warunkach domowch. Wszystko zaczęło sie od pewnego programu TV...i zaczęłam hodować zakwas na mące żytniej a potem odwiedzać sklepy bodowlane :) w poszukiwaniu cegieł :)


Dowiedziałam się, żeby upiec chleb potrzebuję kamienia, który akumuluje ciepło np szamotowy albo granitowy. Średnie ceny kamieni były dość wysokie więc zaopatrzyłam się ...w nowe cegły szamotowe (ok 2zł za sztukę / UK ok £1) Potrzebowałam około 6 sztuk, żeby wyłożyć spód piekarnika. Jak zrobić zakwas, jakiej mąki używać i jak piec chleb ? Na poczatku korzystałam ze strony Małgorzaty http://www.chleb.info.pl/, której strona jak sama pisze jest zbiorem informacji dla zwykłego zjadacza chleba, który chce upiec zdrowy i smaczny chleb bez dużej wiedzy teoretycznej i umiejętości praktycznych.

Kiedy pierwszy chleb na zakwasie zaczął rosnąć, nie wierzyłam, że to twór tylko z mąki i wody :)

Kto gotowy na pieczenie chleba zapraszam po przepis. Ten chleb jest przepyszny. Z dodatkiem ziemniaków i kefiru. Na zakwasie żytnim. Nazywa się Jasny o kieleckich korzeniach.

A potem odrobina oliwy... 



albo dżemu...



2 komentarze: