poniedziałek, 27 maja 2013

Wakacyjne leniuchowanie - Agia Pelagia (Kreta)

Agia Pelagia
Na tę uroczą wioskę trafiłam zupełnie przypadkiem. Jadąc na Kretę po raz pierwszy, niewiele o niej wiedząc, zamówiłam nocleg byle gdzie pięknie, byle blisko morza, byle nie w turystycznym kurorcie. I tak szczęśliwym trafem wylądowaliśmy w malowniczej Agii Pelagii. Oprócz swojego uroku, Agia Pelagia punktuje też swoim strategicznym położeniem. Zaledwie 20 km od Heraklionu – stolicy Krety, i mniej więcej na samym środku północnego wybrzeża. Jest więc wspaniałym punktem wypadowym dla tych, którzy nie mogą usiedzieć na miejscu i chcą zwiedzić na Krecie ile tylko się da.

Było mi tam tak dobrze, że jadąc następnym razem, nawet się nie zastanawiałam i już zupełnie świadomie wybrałam te wioskę na główną bazę noclegową.

Zanim dotarła tu turystyka, Agia Pelagia była rybacką wioską. Te wioskowe klimaty jeszcze całkowicie nie zaniknęły. Wystarczy wybrać spacer z dala od ścisłego centrum, żeby znaleźć się między tradycyjnymi gospodarstwami z ogrodami pełnymi cytryn, kwiatów i winorośli. Strasznie podobało mi się to, że rano zamiast gwaru miasta, budziło mnie pianie koguta. Rozleniwieni, lokalni Kreteńczycy,  spędzają upalne dni w swój ulubiony sposób, czyli nie robiąc zupełnie nic. Zauważyłam, ze ich ulubionym zajęciem jest siedzenie na krześle i patrzenie się przed siebie. Ci bardziej aktywni ruszają się czasem ze swojego krzesła na pogaduszki z sąsiadami. Do życia wracają dopiero wieczorem, zasiadając do wielogodzinnej kolacji z rodziną i znajomymi.

Koty też się nie przepracowywały :)

Leniuch
Maleńka kapliczka przy plaży
Dla urlopowiczów, Agia Pelagia to przede wszystkim plaże i sporty wodne w przepięknej zatoce. Główna plaża jest raczej wąska i kamienista, i dosyć zatłoczona, ale punktuje tym, że jest blisko dosłownie wszystkiego. Wzdłuż plaży jest cały szereg barów, kafejek i tawern z przepysznym autentycznym greckim jedzeniem. Nasz hotelik też był tak blisko, że miałam wrażenie, że prosto z łóżka wchodzę do wody J

Główna plaża w Agii Pelagii

Jest to również idealne miejsce do sportów wodnych. Ponieważ zatoka osłonięta jest od wiatrów przez klify, morze jest bardzo spokojne. Nie odmówiłam sobie więc przejażdżki na Crazy Sofa J

Szmaragdowa zatoczka
Wieczorami plaża zupełnie pustoszeje kiedy wszyscy przenoszą się do barów i hoteli. Wykorzystaliśmy ten fakt na urodzinową imprezę przy samej wodzie. Popijając miodowe raki i słuchając fal przesiedzieliśmy na plaży do białego rana!

W Agii Pelagii są również plaże dla tych, którzy nie mogą znieść turystycznego gwaru i tłoku. Zarówno na wschód, jak i na zachód od centrum, w skalistych zakamarkach znaleźć można przepiękne zatoczki i małe plażyczki. Ponieważ głównie dotrzeć do nich można tylko wodą, nie ma tam prawie nikogo. Mieniące się we wszystkich odcieniach morze jest gorące i krystalicznie czyste, i na tle białych, poszarpanych klifów wygląda przepięknie.

Jedna z rajskich zatoczek

Greczynka, z którą rozmawialiśmy w Heraklionie, powiedziała, że to właśnie te plaże są ulubioną kryjówką lokalnych przed tłumami stolicy.

Myślę więc, że kiedy znowu dane mi będzie pojechać na Kretę, znowu wyląduję właśnie tu.

Fasola
Więcej o Krecie tutaj:

1. Mam pytanie donośnie głównej plaży w Agii. Jaki jest koszt wypożyczenia leżaka+ parasol oraz jaką tawernę polecasz? Dzięki za info

2. W leżakach się dokładnie nie orientuję, ale z tego co pamiętam, ceny był ok. 5-7 euro.
    Jeśli chodzi o tawernę to zdecydowanie polecam Tawernę Mythos, przy samej plaży, z prawej strony, jeśli dobrze pamiętam. Jedzenie było przepyszne, porcje olbrzymie, a ceny bardzo przyzwoite. Mi najbardziej smakowały mielone kotleciki w pomidorowym sosie - Soutzoukakia. Pychotka! Właściciel też był super. Wspaniale nas ugościł, a na koniec zaserwował nam gratisowy deser i butelkę Raki i bacznie czuwał, żeby wszystko poznikało z kieliszków do ostatniej kropelki :)
    Udanych wakacji! Pozdrawiam :)

3. Super :) Na 100% zajrzę do tej tawerny! Dzięki

4. Przepiękne zdjęcia. Byłam w Agi juz 2 razy mam nadzieje ze w tym roku pojadę tam na kolejne 2 tyg.Bilety zarezerwowannę a i apartament też. Agia to przecudna osada z przyjaznymi ludźmi. Zatoczki z lazurową i szmaragdową wodą.Mnóstwo ukrytych mini plaż, jedna ma nawet mini jaskinię. Cudowny świat podwodny dla tych którzy lubią nurkować to idealne miejsce.Woda bardzo spokojna super dla rodzin z dziećmi. ....ach mój drugi dom. ..

1. Oj zgadzam się w pełni. Miejsce jest cudne i mogłabym wracać i wracać... Polecam też zajrzeć na południe, tam według mnie jest jeszcze piękniej, spokojniej i generalnie błogo :-)

5. Polecam plażę Mononaftis na zachodzie Agi, cudowna do snoorkeringu a i pozostałe mają bogaty świat podwodn.

6. Wiem, że Agia Pelagia to spokojna miejscowość, ale jest szansa na znalezienie jakiejś małej dyskoteki czy chociaż baru, w których można spędzić miło czas do późnych godzin?

1. Jak najbardziej. Niektóre tawerny, których dość sporo wzdłuż plaży otwarte są bardzo długo, do ostatniego klienta. Nie widziałam dyskoteki ale w niektórych gra głośno muzyka do późna więc myślę, można potańczyć. Pozdrawiam

7. 59 years old Software Engineer I Glennie Tolmie, hailing from Cold Lake enjoys watching movies like Red Lights and Slacklining. Took a trip to Harar Jugol and drives a Legacy. Strona glowna