wtorek, 20 marca 2012

Rzym (Lazio, Włochy) Część 1

Rzym to moje najulubieńsze miasto. Uwielbiam w nim dosłownie wszystko, zabytki, historię, jedzenie, styl życia, żar lata, gorące nawet jesienią morze i wymieniać mogę tak bez końca.

Plac Hiszpański
Za pierwszym razem wybrałam się do Rzymu podczas polskiej, autokarowej, zabójczej wycieczki pt. włoski niezbędnik. Czyli tydzień w autokarze, brak snu, zwiedzenie tryliona kościołów, przynudzający przewodnicy i dziesięcio minutowy bieg przez Forum Romanum, bo przewodnikowi nie starczyło już czasu po kościelnym maratonie. Zdecydowanie nie polecam.
Mimo wszystko Rzym zwalił mnie z nóg i wróciłam tam pręciutko.

Kolejny raz wybraliśmy się tam w pażdzierniku i przez 5 dni udało nam się zobaczyć wszystkie perełki.

Ryanairem dolecieliśmy na lotnisko Ciampino. Przed terminalem są przystanki autobusów do centrum. Bilet najlepiej zamówic wcześniej na stronie Terravision kosztuje 4 euro. Podróż trwa ok. godziny i kończy się przy głównym dworcu Roma Termini, który jest głównym węzłem komunikacji. Najlepiej poruszać się metrem (pojedynczy bilet 1E, całodobowy 4). Nocleg najłatwiej znaleźć na Hostelbookers albo Hostelworld. My mieszkaliśmy w Tiber Village Hostel, w dwuosobowych domkach na połnocy Rzymu. Super miejsce, polecam!

Dzień 1
Koloseum
Pierwszego dnia rozpoczeliśmy zwiedzanie od Koloseum i Forum Romanum. Do Koloseum bilety najlepiej kupić online bo kolejki są kilometrowe (można kupić bilet łaczony Koloseum + Forum Romanum + Palatyn http://www.rome-museum.com/tickets.htm). Forum Romanum jest magiczne. To prawdziwa podróż w czasie. Rzymskie centrum jest olbżymie, budowle są świetnie zachowane i już sama świadomość, że spaceruje się po drodze zbudowaniej w VII w. p. n. e. wywołuje dreszcze. Niezbędniki Forum Romanum to: Swiątynia Saturna, Łuk Tyberiusza i Pepek Świata.

Świątynia Saturna

Forum Romanum

Łuk Tyberiusza

Palatyn

Koloseum - strona bardziej zniszczona

Koloseum

Forum Romanum
Dzień 2

Drugiego dnia wybraliśmy się na pielgrzymkę po najpiękniejszych placach Rzymu. Najlepiej zacząć od Piazza di Spagna i słynnych Schodów Hiszpańskich, na których odbywają się pokazy mody.
Schody Hiszpańskie

Warto wspiąć się na sama górę, jest stamtąd super widok na panoramę miasta i najbardziej ekskluzywna ulicę Rzymu Via Condotti.

Widok na Via Condotti i fontannę Barcaccia

U podnóża schodów znajduje się fontanna Barcaccia w kształcie łódki, zbudowana na pamiątkę powodzi w XVI wieku. Woda w fontannie jest krystalicznie czysta i warto tam napełnić butelkę na dalszy spacer w upale. Generalnie na każdym rogu, w każdym zakątku można znaleźć hydrant z pitna wodą co bardzo ułatwia zwiedzanie, szczególnie w środku lata.

Barcaccia

Na Via Condotti, oprócz drogachnych sklepów, jest też najsłynniejsza kawiarnia w Rzymie – Cafe Greco. Kawiarnia jest przepiękna, a kawa przepyszna. Trzeba tylko pamiętać żeby wypić kawę na stojąco przy barze, bo inaczej na widok rachunku oczy wypadaja na podłogę :)

Antico Cafe Greco

Po kawce, po 10cio minutowym spacerku dotarliśmy do fontanny di Trevi. Fontanna jest niesamowitą, olbrzymią, marmurową rzeźbą, która wygląda przepięknie zarówno w dzien i w nocy. Jedyny minus to permanentny tłum turystów pstrykających zdjęcia. Do fontanny trzeba wrócić pieniążka tyłem przez lewe ramię i gwarantuje to powrót do Rzymu – na mnie podziałało J

Fontanna di Trevi

Później przedreptaliśmy kolejne 5 minut i dotarliśmy boskiego Panteonu. Najbardziej niesamowicie wygląda w południe, kiedy promienie słonca wpadają przez otwór w suficie i tworzą niesamowitą atmosferę. Panteon to prawdziwy wehikuł czasu. Zbudowany w 27 roku p.n.e. zachowany jest w nienaruszonym stanie i jego tajemniczość wywołuje dreszcze. Oświetlany jest tylko światłem naturalnym czyli okrągłą dziura w kopule, zwaną Okulus. W związku z tym, że używany jest jako kościół katolicki (od VII wieku) wstęp jest darmowy.

Panteon
Panteon - wnętrze

Piazza della Rotonda przed Panteonem

Okulus - czyli oko Panteonu

Kolejnym placem na naszej liście był Piazza Navona, znowu króciutki spacerek. Piazza Navona jednym z największych placów, pełnym fontann, egipskich obelisków, smażonych kasztanów, artystów sprzedających swoje obrazy i przepysznych lodów.

Fontanna - obelisk na placu Navona

Plac Navona

Cudnym uwieńczeniem dnia była panorama Rzymu i zachód słońca z tarasu nad Piazza del Popolo (jeden przystanek metrem od Schodów Hiszpańskich).